Het is zover, je vertrekt eindelijk, na enkele maanden hard werken op vakantie! Je hebt een leuk land uitgekozen, het hotel/camping/de B&B is geboekt. Het is tijd voor genot!

Eenmaal aangekomen is het tijd om los te laten en volop te genieten, ja ook op het vlak van eten en maaltijdkeuzes!! Oei? Denk je nu? Moet ik dan echt loslaten en eten wat het land te bieden heeft? Wat als dit heel koolhydraatrijk is of wat als het echt wel vrij vettig eten is? Zal ik compenseren in mijn ontbijt en enkel voor yoghurt gaan? Ik ga toch bijkomen hierdoor en dan is alle moeite van hiervoor voor niets geweest?! Je maakt dan de beslissing om vooral gezonde restaurantjes op te zoeken, je spendeert enkele uren naar het vinden van die geschikte plaatsen (want die zijn in vele landen heel schaars) en je hebt al van ’s morgens vroeg aan het ontbijt stress aangezien je enkel boterkoeken, ongezonde charcuterie en weinig gezonde keuzes ziet liggen…

Helaas reageren heel veel mensen zo paniekerig zoals omschreven hierboven. Zonde toch? Dan ben je op vakantie en dan heb je stress om je eetkeuzes. Je hebt hier zo lang naar uitgekeken en dan ontwikkel je daaromtrent stress. Ik wil jou graag mijn visie hieromtrent geven en mijn advies/tips neerschrijven om jou te helpen wat los te laten op vakantie.

  1. Als je op vakantie denkt in termen als ‘ik mag echt niet teveel ongezond eten en ik moet zoveel mogelijk gezonde keuzes maken, anders is alle moeite van hiervoor voor niets geweest’, dan was je voor je vakantie duidelijk bezig met een strict dieet vol eetregels en restricties of een afslankprogramma dat voor jou duidelijk niet geschikt was. Een gezonde, voedzame levensstijl mag ABSOLUUT niet als moeilijk aanvoelen of je mag zeker niet het gevoel hebben veel energie en moeite te moeten steken in jouw bepaalde eetlevensstijl. Een gezonde levensstijl is gebalanceerd, bestaat uit allerlei ‘soorten’ voeding (ja ook eens frietjes, restaurant of een zak chips) en is op maat van jouw leven. Natuurlijk mag je doelen stellen of werken naar een bepaald doel zoals afslanken, maar als die doelen onrealistisch zijn of als je ze te snel wil bereiken ben je vaak te streng voor jezelf door hoge eisen te stellen. Je eetpatroon wordt dan zeer strict en je legt jezelf veel eetregels op zoals ‘koekjes eet ik nu nooit meer’, ‘ik eet geen brood, pasta, rijst meer’,… Helaas werken zo’n stricte diëten enkel kortstondig, worden ze als moeilijk aangevoeld en resulteert dit in veel stress. Ga voor een gezonde levensstijl die vrij is van restricties, die vooral bestaat uit slimme, logische keuzes en waarin je zeker en vast af en toe kan genieten van zaken die je lekker (en die in jouw ogen ongezond zijn) vindt. Er is geen goed of slecht eten, er is wel BALANS!!
  2. We denken vaak dat we door los te laten op reis of tijdens een weekendje weg (veel) gaan bijkomen. In realiteit is deze gedachte larriekoek! Het is namelijk zo dat je na een weekje op reis of een weekend in een vakantiehuis helemaal niet of weinig bijkomt in gewicht, ookal heb je losgelaten en genoten van al het eten dat het land of de stad te bieden heeft. Dit is heel logisch te verklaren:
    • je beweegt vaak op vakantie meer dan thuis. Denk maar aan de lange wandelingen, de fietstochtjes of actieve uitstapjes die je doet op verlof. Thuis zit je vaak meer neer zoals aan je bureau, in de zetel, enzovoort.
    • Je zweet vaak meer door de warmere temperaturen. Daarbij drink je vaak ook meer water, omdat de warmte jou ertoe aanzet. Je stressniveau is lager.
    • Cortisol is een grote oorzaak van gewichtsproblemen en gewichtstoename. Door rustiger te zijn en dus minder coritsol aan te maken op vakantie slaagt je lichaam minder vet op.

Er zijn nog veeeeel andere verklaringen, maar ik deel de voornaamste.

3. Om verder te gaan op het punt hierboven. Er zijn natuurlijk mensen die na een reis wel wat zijn bijgekomen (hooguit enkele grammen of enkele kilootjes). Ben jij iemand die zich na een verlofperiode meteen op de weegschaal zet om de aangerichte schade te meten? Doe jij dit om dan meteen aan ‘damage contol’ te doen en dus meteen in compensatiegedrag te schieten door jou allerlei restricties op te leggen? Probeer dit gedrag echt af te leren! Je meteen op de weegschaal zetten om vast te stellen wat je eventueel zou aangericht hebben is echt nutteloos. In de meeste gevallen is er zelfs geen of bijna geen ‘schade’ door de verschillende verklaringen hierboven gegeven. Is het er wel? Dan is dat bijgekomen gewicht enkel vast te stellen METEEN na die vakantieperiode. Thuis ga je toch gewoon terug door met je gebalanceerde levensstijl en gewoontes en gaat jouw lichaam gewoon weer in balans. Zo zal het eventueel bijgekomen gewicht er na een week of enkele weekjes alweer af zijn! Schade opmeten en dus meteen in restricties gaan heeft dus geen enkel nut! Je doet je lichaam er eerder meer kwaad mee dan goed. Kan je van de weeschaal nog geen afstand nemen? Dan raad ik je aan om je pas 10 dagen na jouw vakantieperiode te wegen. Je zal zien dat er niets is veranderd! 😉

4. Genieten betekent niet dat je enkel en alleen extreem vettig of suikerrijk eten moet eten. Ik bedoel vooral dat je niet teveel hoeft na te denken over al jouw eetkeuzes op vakantie of continu moet bezig zijn met ‘wat is de gezondste keuze’ en ‘hoe kan ik de croissant van het ontbijt eraf krijgen’. Je kan op reis (en eigenlijk altijd) beter denken in termen van versheid en variëtiteit dan in calorieën. Hiermee bedoel ik dat je er wel voor kan zorgen dat je ook op reis de nodige vitamines, vezels en energie binnen krijgt. Dit door te kiezen voor een voedzaam snackje zoals een stuk fruit of wat yoghurt. Je kan bij je ontbijt ook kiezen voor een glaasje verse melk, volkoren brood, vers fruitsap,… Ga je vaak op restaurant? Wissel dan wat af in de zaken die je eet en kies ook geregeld voor een andere eettent. Zo kan je goed variëren in wat je eet en heb je toch een grote variëteit aan voedingsstoffen binnen. Drink ook voldoende water om goed gehydrateerd te blijven, maar geniet gerust ook van dat dagelijkse wijntje, biertje of cocktail. 😊

5. Heb je op verlof je steeds zorgen gemaakt over je eetkeuzes en steeds geprobeerd te compenseren dan zal je eenmaal je thuis bent niet het gevoel hebben echt genoten te hebben. Je zal misschien spijt hebben en denken ‘ah maar volgende keer laat ik echt los’. Achteraf spijt hebben is zinloos. Pak het nu eens omgekeerd aan! Zeg eens voor jouw geplande weekend of vakantie: ‘Ik ga nu eens volop genieten en loslaten, want dat is prima oké!’ Door jezelf die zogezegde goedkeuring te geven ga je relaxed kunnen vertrekken. Je werkt dus progressief op deze manier. Doe het eens, echt het werkt!

6. Eenmaal terug thuis probeer je jouw gewoontes terug meteen op te pikken. Blijf niet hangen in die vakantiesfeer, maar ga gewoon door met jouw voedzame levensstijl. Als je 100% hebt losgelaten zal je zien dat je lichaam en geest net terug zullen vragen naar jouw structuur en gewoontes van voordien. Ik hoor vaak mensen zeggen na hun reis: ‘Ik heb echt zoooo genoten van alles, maar nu heb ik wel echt zin in gewoon wat meer mijn eigen gewoontes, structuur en ‘normale’ voeding.’ Die reactie is echt heel normaal en dat is de reactie die ik heel graag hoor. Je lichaam vraagt automatisch altijd om balans. Die periodes van loslaten en peridoes van structuur/ traditie maken beiden deel uit van die balans.

Kortom, geniet gewoon 100% van jouw vakantie! Je hebt het verdiend!