Ik ging de maand maart de uitdaging aan; zoveel mogelijk plantaardig eten. Met de nadruk op ‘zoveel mogelijk’, want ik eet normaal gezien geregeld eens een stukje vlees of vis en eet heel graag zuivelproducten zoals kaas. Ik at al geregeld plantaardig zoals melk dat ik al van dierlijke afkomst naar plantbased had veranderd en 3 keer per week kookte ik al vegetarisch ‘s avonds. Ik was dus heel benieuwd of ik het moeilijk zou vinden om alle dierlijke producten te bannen en te veranderen naar plantbased producten. Ik deel graag met jullie mijn bevindingen en tips.

Vlees laten lukte heel vlot. Ik ben van nature al niet zo’n vleeseter dus lukte het me perfect om vlees te bannen uit mijn voedingspatroon. Ook is het makkelijk om vleesvervangers te vinden in de supermarkt zoals imitaties van kip, hamburgers en gehakt. Ook hot-dogs, bitterballen, vleeskroketten, kebabvlees en salami kan je ondertussen in de winkel vinden. De smaken en kwaliteit van deze producten worden alsmaar beter, waardoor je niks mist bij een vegan dieet. Ikzelf ben voorstander van de merken; garden gourmet, lima, hobbit en de vegetarische slager.

Met vis en zuivel (vooral kaasvervangers in het bijzonder) had ik het toch veel moeilijker. Ik miste al gauw een stukje zalm of kabeljauw. Hier ben ik dan ook de mist in gegaan en heb ik enkele keren toch een stukje vis verwerkt in mijn gerechten. De visvervangers zoals fishsticks en scampi vind ik eerlijk gezegd maar niets! Die vervangers zijn vrij taai en eigenlijk zit er weinig smaak in. Daarnaast ben ik een regelrechte kaas-eter! Van mozzarella, geraspte kaas en ricotta in baksels tot een sneetje jonge kaas tussen de boterham, ik gebruik het doorgaans heel veel! Ik ging dus op zoek naar vervangers en kwam bij deze merken terecht; Wilmersburger, Violife, Veggi Filata, Vegan Deli, Simply V, No-Muh en Mozarissela. Van al deze merken vind ik persoonlijk Vegan deli het smakelijkst, maar deze producten vind je niet zo makkelijk. Violife vind je in Albert heijn en valt ook goed mee, al vind ik de structuur wel wat ‘vettiger’ ‘plakkeriger’. Ik gebruikte dus vooral violife als vervanger voor mozzarella, geraspte kaas en sneetjes kaas.

Melk en boter at ik voorheen reeds in plataardige versie. Zo ben ik het meeste fan van alle alpro producten! Zo gebruik ik al jaren alpro smeer- en bakboter, yoghurt met en zonder smaakjes en melk. Ze hebben enorm veel variatie wat het eten/drinken ervan zeer boeiend maakt. De Griekse yoghurt die ik normaal ook geregeld gebruik heb ik voor een maand achterwege gelaten en dat lukte perfect.

Als laatste stootte ik op het probleem “hoe vervang ik in godsnaam eieren in recepten?” en “bestaat er een vervanger voor een roereitje?”. Ik ging op het internet op zoek naar tips en paste volgende zaken toe (Ik vond heel veel tips, vervangers en recepten op bevegan.be) :

Om het ei in bakrecepten te vervangen kan je gebruik maken van o.a. gemalen lijnzaad / chiazaad met water, appelmoes of geplette banaan. De rest van het recept blijft dan hetzelfde. Maar de makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat je recept zeker niet mislukt, is een vegan recept opzoeken. Om een roerei te maken gebruik je tofu. Gebruik wat kurkuma voor de kleur en zwart zout voor de smaak.

Ondertussen zijn er ook al wel wat eivervangers op de markt om omeletten en dergelijke te maken. Deze zijn spijtig genoeg in België nog niet zo gemakkelijk te verkrijgen. Je vindt ze in speciaalzaken of online.

Wil je meringues maken of heb je opgeklopt eiwit nodig voor chocomousse? Vrees niet! Je kan hiervoor aqua faba gebruiken, ook wel bekend als kikkererwtenvocht, wat net zo goed opklopt als kippeneiwit.

 

 

 

Concluderend kan ik zeggen dat ik voor 85% volledig plantaardig heb gegeten. Ik vond het zelf toch geregeld moeilijk om me aan de vegan maand te houden. Dit wordt ook veroorzaakt doordat de vegan keuze nog niet altijd makkelijk te vinden is in de supermarkten. Ikzelf zou het ook wel missen om af en toe eens voor vlees, vis of echte kaasproducten te gaan. Ik verkies er dus voor mijn balans van voorheen te behouden: 60% plantaardig, 20% vlees, 20% vis. Ik voel me er goed bij en dat is wat telt! En jij, waar voel jij je goed bij?